keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Kuinka minusta tuli kasvissyöjä

Tämä tulee vähän myöhässä (ylläripylläri) mutta elokuussa tuli täyteen 20 vuotta siitä kun lopetin lihan syömisen. Ja 13 vuotta yhtäsoittoa samassa työpaikassa olleena. Eli noi on pisimmät putket yhtään mitään mun elämässäni!! Pisin aika yhdessä asunnossa koko elämäni aikana on 5 vuotta, ja ihmissuhde tulee nyt marraskuussa 7 vuotta.


Ihana välipala!
 Mun lihan syöminen loppui aika itsestään kun olin palannut Kreikasta, Kreetalta vuoden -95 elokuussa kun olin päässyt Ammattioppilaitoksen Pukuompelun yo-linjalle. Kesä tuli vietettyä tuolla Kreetalla Rethymnonissa töissä huhtikuusta alkaen. Sinne taas tuli mentyä kun äitini päätti saaneensa tarpeeksi täkäläisestä elämästä ja päätti muuttaa muualle. Pikkusiskot asuivat vielä äidin kanssa ja he sitten päättivät lähteä kaikki. Mä en ensin meinannut, koska rakastin turvallisuutta ja mulla oli just ihana yksiö jonka olin sisustanut mieleisekseni. Olin työttömänä koska olin juuri valmistunut kirjastovirkailijaksi ja merkonomiksi oppisopimuksella ja juuri silloin oli iso lama eikä töitä ollut.

Viime tingassa päätin lähteä heidän mukaansa ja varastoin tavarat mummilan vintille ja annoin vuokra-asuntoni pois ja lensimme sinne Rethymnoniin. Siellä oli viikon lomamatka hotellissa ja sen viikon aikana etsittiin duunit ja vuokrakämppä ja jäimme sitten tulematta muiden matkalaisten kanssa kotiin. Mitään meillä ei siis ollut siellä valmiina - hypättiin tuntemattomaan. Ja se oli hyvä päätös. Mun arkuuteni sai siellä kyytiä ja tulevaisuudenpelko ja moni muu asia.

Sisäänheittäjänä Rethymnonin Rock Cafessa
Olin ollut ilman työtä tätä ennen joten olin kerinnyt vähän olla auringossakin! 
Ekana olin töissä yhdessä yökerhossa esitanssijana, tanssin siis useita tunteja illassa. Se paikka ei menestyntyt ja työ meni siinä samalla. Laihduin aluksi aika paljon tuon liikkumisen takia. Sitten sain töitä toisessa baarissa jossa tanssimisen lisäksi tyhjäsin pöytiä. Yhtenä iltana mun baari ei auennutkaan ja kuulin että pomo oli lähtenyt rahojen kanssa livohkaan - jaahas, taas meni työ. Sitten siihen samaan paikkaan perustettiin toinen baari jossa jatkoin hommia. Sitten sekin kaatui ja lopuksi päädyin samaan baariin kuin pikkusiskoni. Se oli vilkas baari ja hommia riitti. Olin sisäänheittäjän ja flyerien jakajana alkuillan ja loppuillasta tuurasin baarihenkilöitä tauoilla ja keräsin astioita ja tiskasin. Duuni alkoi kymmeneltä illalla ja päätyi neljän- viiden maissa aamulla ja sieltä yleensä mentiin vielä rantabaariin jatkamaan. Eli kotona oltiin joskus ehkä ysin maissa aamulla.

Rock Cafessa odottelen että ihmiset alkaisivat valua sisään
Pari tuntia unta ja sitten menin baarille siivoamaan, siinä meni kolme-neljä tuntia hirveässä helteessä torakoiden keskellä. Sitten takas kotiin nukkumaan ja heräsin illalla ja sitten valmistauduttiin yötöihin. Aikamoista. En juurikaan ruskettunut eikä vapaapäivä ollut ellei ihan erikseen sellaista vinkunut, mutta sitä ei katsottu hyvällä.  Ne pari vapaailtaa jotka pidin olivat varmaan ainoat illat selvinpäin. Baarityössä jos joku halusi tarjota, niin piti juoda. Opettelin juomaan viskiä, kun sitä vanhat miehet useimminten joivat ja halusivat tarjota. Ja jos ei juonut, pomot olivat ihan huolissaan että mikäs nyt ja kaatoivat drinkin. Mun lempijuoma tuolloin oli Southern Comfort spritellä. Huh.

Rahallisestihan noi hommat ei kannattaneet, käteen ei jäänyt mitään pakollisten menojen jälkeen, mutta kokemuksellisesti tuo kyllä muutti mua todella paljon. Sain lisää itseluottamusta ja turha arkuus hävisi. Luottamus elämään kasvoi. Loppuaikoina Kreetalla kun jakelin flyereitä tulin aina ostaneeksi gyrospitaa kojuista ja söin niitä. Ja jätskiä nimeltä DJ, se oli ihanaa! Ja ostin kokonaisia leipiä joita söin juuston kanssa ihan kokonaisina. Ja ihania hedelmiä. Ja lisää gyrospitaa. Mä olin ihan ähky koko ajan, ja välillä vähän pompin että maha vajuaisi että mahtuisi lisää. Joku ahmimishäiriö mulla varmaan oli ja kiloja tuli 10 lisää aika lyhyessä ajassa ja olin silloin tukevimmassa kunnossa ikinä. Onneksi syöminen ja olo tasaantui kun tulin takaisin Suomeen.

Muutin silloisen poikaystävän luokse (hän asui vielä vanhemmillaan ja kun poikkis lähti Hesaan opiskelmaan, mä jäin vielä sinne vanhemmille :) ) asumaan. Liha lakkasi maistumasta kertakaikkiaan, eikä ole sen jälkeen tehnyt mieli. Koulussa alkoi juuri saamaan myös kasvisvaihtoehdon joka oli yleensä maissi-herne-paprikaa ja jotain lisuketta. Nam. Kala jäi pois myös, mutta myöhemmin lisäsin sen kun tavoitin itseni hieromasta savustetun affenen nahkaa ranteeseeni nuuskiakseni sitä. Kehoni selkeästi sitä tarvitsi, joten se pääsi takaisin ruokalistalle. Tykkäänkin kalasta tosi paljon.
Herrrrkullista salaattia! 
Eli sellainen tarina mun lihattomuuten takana. Nykyään kyllä tuo eettinen puolikin kiinnostaa, mutta silloin se ei ollut syy. Tosin lapsenakaan en pitänyt makkarasta enkä ole ikinä ollut mikään pihvien ystävä, joten koen että aika luontevaa mulle olla lihaton. Toivoisin että kaikki ihmiset pitäisivät edes kaksi lihatonta päivää viikossa, sillä olisi suuri merkitys maapallolle, mutta pieni juttu yhdelle ihmiselle! Lihattomuus ei todellakaan tarkoita pelkkää salaatinsyömistä, vaan vaihtoehtoja on hurjasti. Proteiinia saa soijarouheesta, jota voi käyttää ihan jauhelihan tapaan, soijasuikaleista, joita voi käyttää korvaamaan vaikka kanaa. Kotimainen loistovaihtoehto on härkäpapurouhe, jota voi myös käyttää jauhelihan tapaan, siitä voi tehdä pihvejä, sitä voi käyttää kastikkeissa ja muhennoksissa ja siinä on proteiinia. Kasvisruoka on ihan yhtä täyttävää ja nälkää pitävää kuin liharuokakin, mutta sulaa helpommin eikä mätäne suolistoon :) Tähän kauniiseen kuvaan päätän tämän tarinan. Kiitos kun luit ja mielipiteitä olisi kiva kuulla :)




2 kommenttia:

  1. Olipa kiva lukea toinen näkökulma tuohon reissutarinaan. Ja hyvä että opetti sullekin myös jotain hyvää. Oli se kyllä melkoinen myllytys monella tapaa. 😨

    VastaaPoista
  2. Olipa kiva lukea toinen näkökulma tuohon reissutarinaan. Ja hyvä että opetti sullekin myös jotain hyvää. Oli se kyllä melkoinen myllytys monella tapaa. 😨

    VastaaPoista